سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در نبودِ برادرتان، به بهترین شکلی که دوستدارید در نبودتان از شما یاد کند، از او یاد کنید . [امام صادق علیه السلام]


ارسال شده توسط کرمانشاهی در 88/4/4:: 6:8 عصر
بی طرفی به سبک قالیباف و لاریجانی
     

شب گذشته دکتر محمد باقر قالیباف مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما بود و در مورد مسائل و بحران های اخیر کشور سخن گفت. چندی پیش نیز دکتر علی لاریجانی با همین موضوع مهمان گفتگوی ویژه خبری سیما بود.

به گزارش جهان، هرچند که اختلاف نظر و سلیقه قالیباف و لاریجانی با رئیس دولت چندی است به صورت کاملا علنی در محافل سیاسی مورد توجه قرار گرفته اما شاید یکی از مواردی که می توان سیاستمداران و خط مشی آنها را به درستی شناخت، موضع گیری ها و عملکردشان در مواقع حساس و بحرانی باشد.

شامگاه سه شنبه قالیباف در موضع ای بی طرفانه، تحلیل خود راجع به وقایع مربوط به انتخابات و مولفه های ایجاد بحران در کشور را بیان کرد.

وی با تاکید مجدد بر سیاست مبتنی بر اخلاق که از شعارهای وی در انتخابات دوره نهم بود یکی از عوامل اغتشاشات اخیر تهران را عدم رعایت اخلاق در سیاست توسط کاندیداها و ستادهای آنها اعلام کرد.

قالیباف همچنین قانون مداری و رعایت آن توسط نامزدهای انتخابات را فصل الخطاب مردم و کاندیداها دانست و افزود: اینکه ما بخشهایی از قانون را که به نفعمان است بپذیریم و بخشهایی که به نفعمان نیست را قبول نکنیم بر خلاف مصالح کشور و حتی شعار برخی کاندیداها مبنی بر لزوم رعایت قانون در کشور است.

شهردار تهران با تشبیه مناظرات کاندیداها به عرصه منازعه و مخاصمه یکی از دلایل ایجاد نا آرامی در کشور را ادبیات نامزدها در حین فعالیتهای تبلیغاتی بیان کرد و افزود: متاسفانه پس از انتخابات نیز این بداخلاقی ها توسط نامزدهای پیروز و مغلوب ادامه پیدا کرد.

وی همچنین مردم و کاندیداها را مجددا به رعایت قانون توجه داد و افزود بر اساس تحلیل های شخصی نمی توان شائبه تقلب  در انتخابات را دامن زد و مدعیان باید حتما سند و مدرک محکمه پسند ارائه کنند و از کلی گویی ها بپرهیزند.

قالیباف بخش اصلی معترضان به ویژه در روز 25 خرداد را مردمی دانست که بنا به علل مختلف نسبت به سلامت انتخابات تردید داشتند و افزود ما باید به جای مقابله با معترضین که نسبت به رای خود دچار شبهه شدند ضمن ایجاد و مهیا کردن فضای اعتراض قانونی از آنها ابهام زدایی کنیم و اینکه تمامی معترضان را آشوب طلب بدانیم کار صحیحی نیست.

اما چندی پیش نیز علی لاریجانی در همین برنامه به عنوان شخص بی طرف مورد مصاحبه قرار گرفت که عملا بر خلاف قالیباف نتوانست  مسائل شخصی خود با رئیس جمهور را در تحلیل های خود دخیل نکند.

وی برخلاف ادعاهای سالهای گذشته خود، با لحن ماهرانه ای سعی می کرد با ایجاد شبهه به برخی نهادهای نظارتی و اجرایی دخیل در انتخابات، با سیاست یک بام و دو هوا، ژست بی طرفی خود را به نمایش بگذارد.

برخی کارشناسان اینگونه اظهارات دو پهلوی لاریجانی و تیم رسانه ای وی را نه تنها برای روشن شدن ابعاد مختلف قضیه و برطرف کردن ابهامات ایجاد شده در اذهان مردم، مفید ندانستند بلکه آن را در تشدید اعتراضات و آشوبها در کشور سهیم دانستند و علت اینگونه اظهارات را علاوه بر سابقه روابط لاریجانی و احمدی نژاد نوعی آمادگی زودهنگام وی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری دور بعد و به منظور ایجاد پایگاه در میان اصلاح طلبان دانستند.

به هر صورت به نظر می رسد صداقت و تحلیل های کارشناسانه قالیباف که با پرهیز از جانبداری و نقد طرفین دعوا همراه بود علاوه بر روشنگری برای مخاطبان تلویزیون، بار دیگر نشان داد برخی سیاستمداران منافع و مصالح کشور را بر منافع شخصی و حزبی خود ترجیح می دهند.

گفتنی است پیش از این شهردار تهران برای جلوگیری از تفرقه بین اصولگرایان از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شده بود.